FEL Bloggat

image49image50

Insag precis att dessa tva bilder, nar jag matade rock wallabies och min forsta koala hade kommit upp pa min extended blogg av misstag. Men nu far ni se dem i alla fall=) Hade skrivit lite bra ocksa men orkar inte gora det igen

Surfa!!!

Jag ar sa lycklig!!!
Att surfa ar precis sa harligt som det ser ut!
Att drukna ar bra mycket harligare an man tror, bara man har en surfbrada fastspand vid fotenimage47
Halva min surfgrupp

Jag stod upp i kanske 2-3 sekunder kanske 3 ganger, Det var sa haftigt!
Jag alskar det redan, trots att jag inte kan surfa for fem ore. Men det ska jag lara mig!

Whitsundays!

Jag har precis haft en utav den basta tiden i mitt liv!

Att segla Whitsundays ar helt klart en av de absolut basta sakerna som finns att gora i den har varlden!
Det ar sa vackert. Att vara pa Whiteheaven beach, var som att vara pa en av varldens tio vackraste strander. Sanden var inte som sand utan sa fin sa att den snarare var som ett pulver.

Vi sag medans vi var ut och seglade bland annat
  • Delfiner
  • Skoldpaddor
  • Flygfisk
  • Fantastiskt vackra oar i massor
  • Underbara strander
  • En standigt stralande sol

Det enda som man skulle kunna saga var daligt var att det inte riktigt fanns nagon som jag pa baten. Men det var ju pa ett satt bara bra, for darigenom sa larde jag kanna manniskor som jag kanske inte skulle ha pratat med annars. Jag menar inte med det har att det bara var konstiga typer pa baten. Tex mina roommates var jatte trevliga men inte sana som ar typiska for mitt kompisgang. Som sagt jag har umgatts med jatte trevliga personer. Besattningen pa baten 3 tjejer och 1 kille var dessutom underbara!

Det var precis sa underbart som det later! Helt fantastiskt!!!
Jag mar bra!!!

Nu sticker jag ner till staden 1770 i tva natter och ska ta mina forsta surflektioner. Ska bli skoj. Ingen aning hur latt det ar att fa tag pa internet dar nere

Basta bilderna!!! Maste ses

Airlie Beach

Sitter i Airlie Beach. Rolig stad, en riktig partystad och efter 1 vecka avslappning ska det nu bli skoj med lite fest igen!

Imorgon aker jag ut pa en tredagars kryssning i Whitsundays, dar ligger tex en utav varldens vackraste strander och resten av omradet sags vara fint det ocksa, sa det ska helt klart bli underbart!

Vill bara saga att allt jag hor fran er dar hemma varmer sa mycket! Jag blir latt att kanna mig ganska lite har ute i stora varlden men bara en kort kommentar om vad som hander dar hemma gor sa mycket. Sa tack for dem. Det enda som kommer ha forandrats under tiden jag har borta ar val formodligen att mitt lilla kusinbarn men aven om det inte hander nagonting sa ar det sa skont att hora det! Sa tack for alla underbara kommentarer!

Forsvunnen!

For att se massor med bilder!

Sorry kara vanner! Har varit lite forsvunnen i nagra dagar, nu ska jag ta tag i att beratta vad som hander mig igen! Tyvarr ar internet mycket dyrare har uppe langs ostkusten, sa jag kommer inte skriva lika ofta, men ska forsoka att uttnyttja tiden battre.

Sitter just nu i Townsville, verkar vara en trevlig stad men jag tanker lamna den for Magnetic Island, en liten o precis utanfor kusten har dar jag har bokat boende i tva natter.

Dykningen var underbar, har tyvarr inga bra bilder eftersom jag inte hade nagon undervattenskamera men det var helt underbart. Vore inte konstigt om jag tar dykarcert nagon gang i livet. Bast var att vi hittade Nemo och att nar vi dok vid en jatte mussla, lika stor som en liten kvinna krop ihop. Nar vi snorklade sa sag vi en undervattensskoldpadda och det var supermaffigt, men somsagt hela dykresan var toppen!

Dagen efter akte jag till Cape Tribulation for att uppleva den riktiga regnskogen. Det var en jattemaffig upplevelse. Traskade upp mot Mt Sorrow. En riktigt ordentlig promenad kan jag lova, vi visste att vi inte skulle hinna vandra hela men jag ar valdig nojd over att vi borjade traska. Det lutade brant hela tiden, det var ingen riktig stig utan bara snoren pa vissa trad som man skulle folja, sa dar gick jag mitt i regnskogen med en kille fran Holland och en fran Frankrike! Det var maffigt, Kandes riktigt stort nar vi bestamde oss for att vanda efter en timmes promenad att jag, jag som larde mig ga for sex manader sedan hade klarat det dar. Allt ar mojligt

Akte sedan till en "stad" som heter Mission Beach, varre smastad har jag aldrig varit i men fint var det!

Na nu ar jag hungrig!!!

Ta hand om er!

Mar braaaa!

Hej svindyr dator att sitta vid. Ar i CapeTribulation just nu. Helt underbart! Sa vackert land. Hejda!

Cairns

Spenderade dagen vid poolen! ca 30 grader. Var ratt skont kan jag lova!

Nu ar jag alltsa i Cairns. Jag lever och mar bra, lite ensamt bara att vara ivag sahar sjalv an sa lange, men jag har inte gjort nagot sarskilt for att fa kontakt med manniskor, tex gatt ut eller gjort nagon aktivitet sa jag ar helt lugn over att det ordnar sig. Pratade precis med familjen, det blev jag glad av.

Tack for mina presenter! Av ida fick jag en onlineskoldpadda, av erik dahl ett telefonsamtal, av Hutter en middag, av de tre kanadensarna fick jag en middag, av Ronaldo (en av kanadensarna) fick jag dessutom ett as snyggt pannband och av familjen och Kent&Marianne fick jag en dykresa ut pa stora barriarrevet.
Det ska jag gora imorgon!!!

Nu har jag planerat upp resan lite, imorgon barriarrevet alltsa, betalade 600 kr nanting och i det priset far jag mat och tva fika, batresan saklart och dessutom och framforallt, ett provdyk med tuber ner till barriarrevet!!!
Ska bli helt fullkommligt underbart!!!

Sover sedan sover jag pa hostlet en natt till, och aker Mandag morgon till Cape Tribulation. Dar ska jag stanna i mandag och tisdag och gora lite allt mojligt, regnskogssafari tex. Tisdag eftermiddag ar det tillbaka till Cairns for att pa onsdag morgon formodligen lamna Cairns for vidar aventyr!

Lite bilder pa Cairns

Tagna pa en promenad genom stadskarnan.
  • En ar pa ett vacker minnesmonument over hjaltar i staden, tex brandkar, polis, arme och liknande
  • En ar pa poolen mitt i staden precis vid havet
  • Den sista ar pa publiken vid en musikstund i central park
~

Bild mys

Jag alskar Sydney och Operahuset, detta ar inte langt bort fran stadskarnan, i den underbara botaniska tradgarden! Gront och storstad =D

Glad glad glad glad ( i parken nagra meter fran centrum!)

Utsikt fran mitt fore detta toalettfonster, hmm inte sa konstigt att jag trivdes!

En dag akte jag till Manly Beach, da tog jag det har fotot. Det ar sa underbart med konstoverallt!\image41

Sydney fran baten. Men nu bor jag i Cairns, har det bra, dyrt att surfa
ses!!!

Hej och hoo

Ja om nagra timmar aker jag upp langs ostkusten da! Det ska bli sa himla underbart! Kanner mig redo for att ge mig ut pa det har och jag har forberett mig noga och val, boende forsta tva natterna ar bokat, transport fran mitt nuvarande underbara hostel till flygplatsen samt transport fran flygplatsen i Cairns till hostlet ar ocksa ordnat. Min kamerasladd kom idag sa fran och med nu kommer det bli bilder lite da och da!

Kommer sakna Hutter mycket, han ar en toppen van men det kanns skont att han nu har ett jobb (som han dessutom verkar ruskig duktig pa, han salde mer an sin erfarna lagkamrat idag!) sa jag kanner mig trygg med att han kommer ha det toppen ocksa!

Hostlet som jag nu har spenderat de senaste tva veckorna pa kommer jag att sakna jatte mycket och nar
jag kommer tillbaka till Sydney ar det dar jag tanker bo! De som bor dar och de som jobbar dar ar alla toppen. Det kanns verkligen som mitt hem!

Min fodelsedag spenderade jag med tre kanadensiska killar. De var helt underbara alla tre och vi hade roligt precis hela tiden. Man kan ju tycka att det borde vara lite svart att umgas med tre basta vanner men det var bara harligt att fa vara i ett riktigt kompis gang. Jag kom jatte bra overens med alla tre och det var perfekt att de var just tre. For da kunde tva aka ivag och skatea medan jag kunde sitta still och prata med den tredje! Vi gick omkring i Sydney, vi at lunch tillsammans, vi gick over Harbour Bridge, vi traskade omkring pa den andra sidan bron och sen nar vi antligen kom hem sa jobbade Hutter sent, sa jag flyttade min middag med Hutter till ikvall och blev istallet bjuden pa middag av mina nya vanner. Efter det gick vi ut och dominerande den mekaniska surfbradan pa nattklubben mittemot, Nathan var bast. Han vann tillochmed en surflektion for han var sa bra

Nu ska jag sova sa jag laddar bara upp en bild. image35
Will, Anja, Nathan och Ronaldo

Tidigt!

Klockan ar nu halv sex pa morgonen den elfte oktober. Jag har precis firat klart en helt underbar fodelsedag!
Den borjade redan igar natt och sen har den fortsatt vara lika underbar hela tiden! Dagen har jag spenderat med tre kanadensare och vi har till exempel gatt over harbour bridge, atit god mat (de bjod mig for hutter slutade sent) och haft det ruskigt skoj!!!

Jag mar otroligt bra men borde nog ga och lagga mig. Ta hand om er!

Happy Birthday!!!

Nu ar klockan snart fyra pa natten har i Australien! Jag har firat min fodelsedag hela kvallen och det har varit helt underbart (har har jag varit 19 ar gammal i flera timmar i snart fyra timmar). Mitt hostel har varit toppen, Hutter avslutade kvallen med att spela gitarr, nu sitter jag har med en kanadensare som ar jatte trevlig och precis bjod med mig att umgas med dom imorgon, later toppen, Hutter ska ju jobba sa jag har inget battre for mig, och dom ar ju trevliga!

Skriver mer imorgon!

Annu mer bokat och klart

Idag var Hutter pa sin forsta jobbdag och jag tog och traskade genom storstaden! Det ar en helt underbar stad. Jag alskar den! Men pa fredag sticker jag! Sitter just nu inne pa en typ backpackerresebyra och har precis spenderat lite mindre an 5000 pa ett busspass ner langs ostkusten som racker i tva manader, tva dagar i cape tribulation (en helt underbar amerikanen tipsade mig om det!, det ar typ regnskog och krokodilsafari precis vid stranden!), nagra dagar pa fraiser island (varldens storsta sand o, alla har tipsat mig om den) och sen nagra dagar bat vid withsundays (enligt manga typ ett av de vackraste omradena pa jorden). Det kanns verkligen underbart att sticka ivag sjalv. kande det nar jag var ute och traskade idag, just nu trivs jag med att slippa ta hansyn till andra an mig sjalv. Saklart maste jag ta hansyn till andra under denna resa ocksa men inte i samma utstrackning nar jag reser sjalv och jag gissar pa att jag resten av mitt liv maste nastan bara ta hansyn till vad andra vill, darfor valjer jag nu att slippa! Kanns ocksa bra att Hutter har jobb, han kommer nog ha det super har!

Nu ska jag laga lite god mat!

Over and out

Nu reser jag pa riktigt!

Idag har varit en fantastisk dag! Det borjade redan nar vi vaknade....

Hutters telefon ringer vid 10tiden pa morgonen. Det ar ett av jobben han sokte kvallen innan som undrade om han ville komma pa intervju. De bokar in den till kl 14.00 och jag hanger med nar han gar dit. Jag hade namligen bestamt mig for att aka till Cairns snart och visste att Greyhound har ett kontor precis dar han skulle pa intervju. Jag gar dit och far prata med en kille som inte kan nanting om det han jobbar med. Jag gar istallet till vart forsta hostel for att kolla posten. Dar finns en hmm... resebyra(?), dar far jag prata med en som tipsar mig om en flygtur som kostar 1200kr ungefar som jag sedan bokar sjalv vid en dator, hon som tipsar om flygresan sager ocksa att jag ska prata med en som  har lunch just nu men ar tillbaka om en kvart, om sjalva resan. Det ar en superkvinna som gav mig massor helt underbara tips om hur att lagga upp resan och det utan att jag betalade henne ett ore! Till det har kan vi tilllagga att Hutter kommer och berattar att han har fatt jobb!

Sedan traskade vi hem till hostlet for att laga mat. Kvallen innan hade vi gatt med en svensk tjej for att kopa lite godis precis innan de stangde och darfor lyckats kopa en billig kyckling som vi hade spart till idag! Vi lagade darfor supergodmat! Grillad kyckling, tomat, lite vatten, tomatsas och sa salt och peppar, stekt och blandat i en panna och sen saklart med spaghetti, vi ar helt klart fantastiska! Nu ska jag forsoka hitta buspass och jag har hittat ett hostel jag vill bo pa men jag har inte planboken med mig sa jag kan inte boka.

Onsdag den 10 oktober kommer jag paborja mitt sista ar som tonaring
Fredag den 12 oktober lamnar jag mitt kara hostel med vanner for att antligen ge mig ut pa min stora egna resa!
Jag ar glad!

Antligen bilder

Jag mar bra, dagarna har rullar bara pa i en skon ordning, men som den arbetare jag blivit efter denna sommar sa langtar jag nu efter att borja jobba eller gora nat annat vettigt om dagarna

Nu tanker jag lagga upp lite bilder. men for att se annu fler sa ar det bara att skriva in denna lank dar uppe.

47796-3047796-3347796-3247796-31
47796-34
Vill ni nu inte aka till denna stad sa ar ni lite dumma i huvudet ar jag radd=)

Vill ni fa mejl nar jag skriver nat har pa bloggen sa ar det bara att skriva mejladressen i kommentaren sa lagger jag till er i mejllistan (inte i mejladressrutan utan i kommentaren, fattar inte riktigt hur jag ska gora med hjalp av den rutan), vill ni sluta fa mejl sa bryr jag mig inte =P

Over and out
Anja!

Fortsatt kommentera, man blir sa glad bara av nagot ord!
ps. las mattias kommentar pa mitt forra inlagg: klockren!

Det var en gang... den varsta dagen!

Igar den 2 oktober, overlevde jag.... Det ar val ungefar det mest positiva jag kan plocka med mig fran den javla skitdagen!

Vi borjar dar helvetet borjade. Nan vecka innan jag akte hade jag mens. Utmarkt tankte jag, da slipper jag det den forsta manaden i australien. Trodde jag mitt dumma not. Har haft PMS humor de senaste dagarna men helt enkelt skyllt det pa, att jag ar med om sa mycket att jag maste fa reagera. Men nar den skitdagen kom da var jag ju helt enkelt tvungen att fa mens ocksa. Jippie!!!!!

Resten av dagen gick ratt bra, fint vader, jag hade lite ratt om saker (Hander aldrig har i Australien) Ringde sen Ida. Vi pratade bara av oss och jag tankte att det kan inte ha gatt sa mycket pengar. Da borjade skitdagen igen. Var tvungen att inse att jag kan bara ringa och saga att jag mar bra, skittrakigt. Visst jag vet att det ar dyrt att ringa utomlands, men jag menar det har ju inte kostat sa mycket tidigare=( Jag vill inte tanka pa pengar nar jag pratar med mina basta vanner. Visst det kan jag skylla pa att jag var dum och inte pa att det var en skitdag, men det bryr jag mig inte om for det var ju en skitdag.

3. Planboken: Hostlet skulle ut pa kvallen, jag tyckte det skulle bli superskoj, bot om i god tid, Stoppade allt jag behovde i mina jeansfickor. Gick ner och kakade och kikade pa tv med en massa fran mitt superhostel. Vi ska ga ut och de som fixar kvallen gar runt och paminner alla om att komma ihag att ta med sig sin legitimation. Jag dubbelkollar att jag har den i min planbok som jag har i hogerficka..... Trodde jag.....  Planboken ar inte dar, da minns jag! Nar jag typ en timme tidigare gick pa toa hade den ramlat ur fickan! Hade jag inte plockat upp den da?!?!?! Springer upp till mitt rum och in pa toaletten. Den ar inte dar! Jag letar overallt darinne. Alla sticker ut. Jag sager att jag blir hemma denna kvall. Angesten kommer krypande. Hur fan kan jag ha tappat bort nat igen. Jag hade ju samma dag skrytit en massa om vilken fantastisk ordning jag har pa mina grejer! Graver ur alla mina pasar, Lyfter pa allt. En av de underbara killarna som jobbar pa hostlet hjalper mig, ringer en av mina roommates och fragar om hon sett den, hamtar vatservetter sa jag inte ser sa hemsk ut. Grace rumskompisen han pratat med, kommer hem, hjalper mig att leta lite till och pratar lugnande med mig. Jag satter mig ner och hela min kropp sager, "lugna dig Anja, du hittar den imorgon, da kommer den tillbaka till dig! " Sa jag gor sa, satter mig ner, en till av mina roommates kommer hem, Anthony. Han och Grace gar omkring i rummet och brakar som vanligt (De ar basta vanner men brakar standigt, bada ar asroliga). Det ar sa skont., Jag slutar existera, sitter bara dar och ar. Dom fragar om jag vill med ut men jag orkar inte. Jag bestammer mig helt enkelt for att sluta leta. Imorgon kommer jag hitta den. Det vet jag. Satter mig och kikar pa TopGun med en kille, Susanna, en svensk toppen tjej kommer in. Hon bjuder mig pa ett glas vin, hon och en tysk tjej ska till samma bar dar resten av hostlet ar. Jag bestammer mig for att folja med. Vi har superskoj, Anja ar borta, jag sager till mig sjalv att den idiottjejen ligger hemma i sin sang och grater. Kommer hon aldrig lara sig?! Far en ol av hostelagaren och nar jag druckit upp den ar det dags att ga till nasta bar for vart hostel. Det ar baren som ligger mitt emot vart hostel. \

4. Jag har varit superspand hela kvallen men antligen sa har jag borjat slappna av. Har som sagt druckit ett glas vin och en ol. Ser sakert forjavlig ut, har grinat en massa, har inte sminkat om mig utan bara torkat bort det gamla, har slitit mig i mitt har och har satt pa mig samma tshirt som jag haft hela dagen. Men det som varit sa skont med att ga ut har i Sydney har varit att det inte spelar sa stor roll med hur jag ser ut. Kommer fram till inslappsvakten. Stracker fram passet, sager: Jag ser nog lite olik ut, haret ar borta. Han borjar oppna det, men skakar pa huvudet och sager. Du ar for full, ga den har vagen ar du snall. Det var droppen for mig den kvallen, hinner over halva gatan till hostlet sen sa sprutar tararna. Hostelagaren och en snall kille foljer med mig in. Tararna bara forsar. Jag skakar pa huvudet och sager, det har var det sista jag behovde denna kvall. Men tanker efter deras uppmuntrande ord: Imorgon gar solen upp igen! Moter nagra till toppen manniskor utanfor vart rum, Satter mig vid dem och de far livet att kannas battre. Kommer pa att ringa hem och tomma kontot, den nya dagen narmar sig

Morgonen efter

Vi har anvandt min handhandduk som handduk inne pa toaletten. Nan hade kvallen innan hangt den pa tork i fonstret men denna morgon var den borta. Sa jag lutar mig ut ur toalettfonstret for att se om den blast ner. Da ser jag det! En rod fyrkant pa taket tva vaningar ner!!!!! Dar var den!!!!!!!!! Jag var sa lycklig. Visst lite orolig blev jag over mig sjalv att jag har kastat ut min egen planbok genom fonstret, men det stuntade jag fullkommligt i! Den var tillbaka. Far hjalp att dammsuga upp planboken (ganska underlig syssla! vi sag nog idiotiska ut) Tittar i den. Alla mina kort ar kvar!! En ogonblick senare kommer jag pa att jag ar skyldig Hutter pengar. Da inser jag. Alla mina pengar ar borta. Som tur var sa var det bara typ 200kr sammanlagt. Det jobbiga var att nan av mina rumskompisar har snott dem. Jag delar rum med en tjej som heter Grace som pluggar har i Sydney men kommer fran New york. toppen tjej. En kille som heter Anthony fran Nya Zeeland som jobbar har. Toppen kille. Hutter saklart toppen kille han ocksa. Men vi delar rum med tva finlandare ocksa. Super mysko typer. En stor laskig typ gubbe 30+ och en liten konstig typ 25aring. Den lille konstigelamnade hostelt idag men han var trevlig och menlos, den andra har fatt byta rum nu, superskont, for han tror jag att det var.

Pa de har hemskheterna forlorade jag tva hundra spann. Men larde mig annu mer att man maste vara forsiktig med sina grejer och att pa hostlet dar jag bor finns det flera ton med helt underbara manniskor! Men dagen blir inte positiv bara for att man lar sig nagot, Lar mig nagot gor jag  varje dag, det maste man!

Trivs i ovrigt utmarkt. Planerar just nu vad jag ska gora de narmaste veckorna innan mitt Medicarecard kommer, nar det kommer sa ska jag resa ostkusten. Funderar pa att resa ner till Melbourne dar jag jag funderar pa att jobba i vinter. Sa jag ser om staden ar sa bra som alla sager. Vi traffade ju en familj darifran sa da skulle jag kunna bo nagon natt hemma hos dem, och utoka mitt kontaktnat lite ytterligare. Funderar ocksa pa att aka och ta en surfkurs, men alla sager att det ar smartare att gora sen langs ostkusten for dar kostar det mindre an halften sa mycket. Ska kanske soka nat skitjobb. Som ni marker massa tankar just nu, vi far se vad som hander.

Sa det hander just nu, har borjat fa massa vanner pa hostlet sa far se om jag hanger pa dem nanstans... Vem vet

Blir sa glad att hora fran er! Ni ar bast!
Nu ska jag surfa runt lite, lasa lite bloggar och sen ska jag ut med mitt hostel!